Den nye FC København hjemmebanetrøje 2024 har været ventet med stor spænding i det københavnske fagmiljø – det er den altid i perioden fra mod sæsonstart.
FC København er rykket længere op i hierakiet hos Adidas, hvilket betyder mulighed for endnu skarpere og unikke designs. Derfor var forventningerne til årets spillertrøje, med god grund, tårnhøje.
Kikset lancering
Officielt lancerer FC København deres nye hjemmebanetrøje til 2024/25 sæsonen onsdag d. 10. juli ved et event i Parken, men alt omkring lancereingen er ikke gået helt efter planen. Mildest talt.
For allerede d. 1. juli blev spillertrøjen spottet i Sportmaster i Ros Torv i Roskilde, hvor den fint var hængt på bøjler og sat til salg i butikken. En kæmpe bommert, og der er formentlig en butikschef der sidder tilbage med røde ører, for det spolerede reelt muligheden for at lave den storslåede præsentation af trøjen som FC København og Adidas havde set frem til. I hvert fald røg overraskelsesmomentet helt på gulvet, og det ærgrer helt sikker i FC København.
Som sædvanligt er der mange meninger om spillertrøjerne når de lanceres, og det er der naturligvis også omkring årets version. Det er umiddelbart svært at få øje på at Adidas har spillet ekstra med musklerne i designfasen, og der går også rygter om at der på grund af tidspres ikke har nået at rulle det helt store ud.
FC København Hjemmebanetrøje 2024 i detaljer
Trøjen er naturligvids hvid, som de Københavnske løver altid er iklædt på hjemmebanen i Parken. Den er udstyret med de tre ikoniske Adidas striber på skuldrene. De er blå, ligesom Adidas branding på brystet, samt Unibet logoet på maven. Logoet er solidt plantet på venstre bryst og udstyret med 3 gyldne stjerner der hver symboliserer 5 vundne danske mesterskaber.
På ærmerne finder vi et lidt vildt takket, nærmest tigerstribet, blåt og hvidt mønster. Det er dette mønster der virkelig skiller vandene i fagkredse. Nogen har set det som en fed hyldest til det første samarbejde mellem FC København og Adidas tilbage i 1994/95 sæsonen, mens andre ikke har kunne se kvaliteten i trøjen.
Fokus på sundhed
Op til den officielle lancering af trøjen har FC København nu annonceret at de vil benytte muligheden til at “sætte fokus på vigtigheden af at gå til lægen hvis man har symptomer på sygdom” som de skriver i deres pressemeddelelse. Ved samme lejlighed har alle fans der møder op i Parken på lanceringsdagen mulighed for at få foretaget en “sundhedsscreening” og samtidig få mulighed for at få et unikt “FCK for altid” tryk på spillertrøjen.
FC Københavns spillertrøjer er sammen med Brøndby IF’s de mest solgte i Danmark og de skal med garanti nok få langet en masse over disken, både ved eventet i Parken, men også via forhandlere som f.eks. Unisport og hos Adidas.
Brøndby IF lancerer i øvrigt også deres nye spændende hjemmebanetrøje i denne uge.